O viziune este un vis cu un plan

Share Button

Fie că visați doar la o afacere a voastră, fie că de-abia ați înființat o firmă, fie că aveți un business de câțiva ani și ați ajuns într-un moment de stagnare, fie că aveți o companie prosperă și vă merge bine, cartea „Tu conduci afacerea, n-o lăsa pe ea să te conducă”, scrisă pentru antreprenori de omul de afaceri american Clay Mathile, vă poate ajuta să abordați eficient diversele probleme cu care vă confruntați și să găsiți soluții pentru preocupările sau îngrijorările voastre.

Clay Mathile a dezvoltat la compania IAMS o afacere de succes bazându-se pe studiile organizației Aileron ce are ca scop ajutorarea firmelor mici și mijlocii, cu capital privat, să se dezvolte. Astfel, studiile Aileron au condus la alcătuirea unui sistem de management profesionist care s-a dovedit eficient când a fost pus în practică. Sistemul se bazează pe trei principii: Direcție, Operare și Control (DOC).

Schimbarea începe cu mentalitatea liderului, a celui care inițiază afacerea. Clay Mathile subliniază, încă de la început, ideea că atitudinea ce ține de „alegerea ta intenționată de a lucra la afacerea ta, nu în afacerea ta” este cheia reușitei.

Direcția este asigurată de viziunea managerului, de visul lui, ce nu ține doar de obținerea de profit. Care este visul vostru, viziunea ce antrenează mecanismele întregii afaceri? Pentru a ști care este viziunea trebuie să pornim de la „cunoașterea de sine” avertizează autorul. E o etapă definitorie pentru succesul unei afaceri. Iată cum să ne confruntăm credințele greșite și temerile:

P1330419 copy

Rolul managerului este acela de a „gândi”, de a stabili viziunea, misiunea, valorile și scopurile afacerii. Ca să-și îndeplinească rolul cu succes, totul pornește de la el, de la persoana antreprenorului – care sunt valorile sale personale, ce viziune construiește pentru afacerea sa, cum definește misiunea acesteia? etc.

Viziunea trebuie cunoscută și însușită de toți angajații firmei. Ea asigură sincronizarea activităților și eforturilor lor către o direcție bine stabilită. Fiecare salariat trebuie să cunoască scopurile unei acțiuni și să știe că rezultatele sunt cele care contează. Liderul este un model de comportament, de comunicare, de gândire pentru angajații săi. Așadar, modul în care relaționează cu ei, cum se comportă față de ei și cum ia decizii în raport cu ei este foarte important. Clay Mathile analizează în detaliu diverse probleme ce pot apărea în cadrul unei firme din aceste puncte de vedere.

Fiecare afacere și antreprenor au nevoi unice, ceea ce conduce la priorități unice și la decizii/alegeri unice. Principiile descrise de Clay Mathile au avantajul că pot fi adaptate ușor și rapid oricărui tip de afacere și oricărei personalități de antreprenor. Metodele de acțiune sunt gândite în așa fel încât să țină pasul cu ritmul firesc particular unui business.

P1330414

Totul se leagă. Viziunea pentru afacere determină misiunea, adică ce se va face pentru atingerea viziunii, fapt ce conduce la anumite priorități (strategii, planuri) ce vor duce la anumite decizii și la anumite rezultate și performanțe. Toate aceastea trebuie să aibă la bază niște valori clare care să ghideze gândirea, comportamentul și atitudinea tuturor, de la lider până la ultimul angajat.

În tot acest proces, fiecare are rolul lui. Fiecare angajat trebuie implicat, trebuie să cunoască așteptările managerului și să aibă ocazia să ofere și să primească feedback. Învățarea continuă e o valoare esențială și se aplică prin formarea profesională, uneori chiar și prin reprofilarea profesională în cadrul firmei. Angajatul trebuie să simtă că face parte din plan, că poate avea inițiativă și că are bine definită „zona de libertate” de decizie și acțiune.

Monitorizarea performanțelor, cultura organizației, metodele de a urmări „funcțiile vitale” ale afacerii așa cum un medic detectează „funcțiile vitale” ale organismului uman sunt alte câteva teme abordate de autor.

E important să ai un vis, să gândești cum ai putea să-l realizezi, cum îl poți comunica și împărtăși celorlalți, să pornești de la valori esențiale pentru tine și să te înconjori de oameni care acționează în baza acelorași valori, să te respecți pe tine și pe ceilalți, să cauți în permanență metode de a evolua împreună cu angajații, colaboratorii și clienții tăi și să nu ții familia deoparte și departe de tine în timp ce construiești o afacere fie că familia este sau nu implicată în proces. Cum realizați toate acestea? Clay Mathile a scris un ghid util care vă poate fi de folos!

Puteți urmări în videoul de mai jos un interviu cu Clay Mathile despre cartea „Tu conduci afacerea, n-o lăsa pe ea să te conducă”:

Share Button