Încă de mici suntem fascinați de povești. Nu numai că prichindeilor le place să asculte basme, însă sunt și mari inventatori de istorioare. Ce beneficii au poveștile de au rămas de când ne știm ca omenire atât de importante în viața noastră?
Psihologii, sociologii, pedagogii, economiștii și medicii au făcut numeroase studii care au arătat importanța, din diferite puncte de vedere, a poveștilor în dezvoltarea omului ca personalitate. Observând și analizând personajele și acțiunile lor, copiii au ocazia să experimenteze emoțional și cognitiv situații de viață pe care, poate, nu le-ar întâlni prea des. Astfel, dezvoltarea emoțională și cognitivă a copiilor cărora li se spun și li se citesc multe povești sunt mai bine consolidate. De asemenea, încurajarea copiilor să spună la rândul lor povești contribuie la o mai bună învățare a modalităților prin care ei să facă față situațiilor dificile din realitate.
Poveștile au influență și asupra standardelor comportamentale. Personajele și acțiunile lor servesc drept modele, ele sunt exemple de cum se rezolvă diverse probleme cotidiene și oferă alternative de soluționare a lor. De aceea, specialiștii recomandă ca pentru copiii cu vârsta între 5 și 12 ani să se apeleze doar la povești pozitive și educative, cu soluții realiste la probleme.
Poveștile îi învață pe copii valori morale și virtuți (curaj, încredere în sine, răbdare, acceptarea diferențelor, empatie, înfruntarea constructivă a temerilor, disponibilitatea de a-i cunoaște cu adevărat pe ceilalți, respect, responsabilitate, corectitudine, onestitate, civism etc.) prin înfruntarea Binelui și a Răului sub diferite forme.
Poveștile îi ajută pe copii să-și dezvolte limbajul, le oferă cuvinte pentru a face față unor situații dificile și pentru a comunica sau depăși obstacole.
Poveștile deschid universul imaginației și al creației atât pentru copii, cât și pentru adulți.
Având în vedere toate aceste beneficii ale poveștilor, părinții și pedagogii pot alcătui un „raft de biblioterapie” cu povești pentru copiii cu vârsta între 5 și 12 ani. Trebuie să aibă grijă să se găsească pe acest raft povești care tratează diverse probleme și obstacole întâlnite în viață (de exemplu, gelozia dintre frați, despărțirea părinților, cearta dintre părinți, conflicte între copii, plecări în concedii, vacanțe la bunici, începutul grădiniței și al școlii etc.). E important ca pe raftul de biblioterapie să se găsească povești pozitive și care să ofere soluții constructive la probleme. După ce citiți o poveste, acordați câteva minute discuției despre ce s-a întâmplat în acea poveste pentru a trage învățăminte. De asemenea, în cadrul acestei discuții căutați împreună cu copiii alternative de acțiune ale personajelor. Cele mai bune cărți de biblioterapie pentru copii sunt acelea care îi ajută pe aceștia să-și asume sentimentele și temerile și să găsească soluții noi și realiste la preocupările lor.
Dacă nu găsiți o poveste educativă despre o anume problemă, alcătuiți voi înșivă una. Nu e important să aibă valoare literară, ci doar educativă. Creați un erou care să se confrunte cu problema sau preocuparea copilului și care caută soluții pentru a o rezolva. Introduceți diverse obstacole (fără a insera amenințări, avertismente sau comportamente inadecvate) și oferiți alternative de rezolvare. Sfârșitul trebuie să fie într-o notă optimistă și realist.
Iată un scurt chestionar care să vă ajute să reflectați la cum să organizați „raftul de biblioterapie” pentru copiii voștri.
- Faceți o listă cu cărțile de povești care vă aduceți aminte că v-au influențat în vreun fel. Ce vârstă aveați când le-ați citit? Câte dintre ele le-ați citit copiilor voștri?
- Apreciați cam cât timp petreceți pe zi/săptămână citind copiilor sau împreună cu ei. Aveți o anume zi sau oră din zi dedicată inventării, citirii și discutării poveștilor?
- Inventați povești pentru copiii voștri? Ce încercați să-i învățați?
- De câte ori alegeți pentru copiii voștri un program TV și/sau un film pe care doriți să le urmărească? Când ați selectat ultima oară un film sau un program TV pentru a-l urmări împreună cu copiii voștri cu scopul special ca ei să primească și să înțeleagă un anumit mesaj?