Obiectele pot spune povești. Și, mai mult decât atât, pot sta mărturie pentru cine este cel care le posedă. Economistul Eric Hanuschek de la Universitatea Stanford și partenerul său de cercetare Ludgar Woessman de la Universitatea din Munchen au studiat modul în care anumite obiecte existente în casa unei familii servesc ca indicator valabil al performanței școlare a copiilor din acea familie. Puteți ghici care sunt acele obiecte? Calculatorul, televizorul, iPadul?
Ei bine, este vorba de un dulap cu rafturi pentru cărți. Și, mai exact, de două dulapuri (sau mai multe!). Conform studiului, în Anglia de pildă, performanțele școlare ale copiilor ale căror familii au mai mult de două dulapuri pentru cărți și ale copiilor care au acasă doar câteva cărți pe un raft sunt de trei ori mai bune.
Pare ilogic. Și poate chiar este, în absența câtorva precizări. Părinții care cumpără rafturi pentru cărți se presupune că și citesc și că îi încurajează și pe copii să o facă. Deci, dacă după ce au citit acest articol părinții se duc la magazinul de mobilă să cumpere rafturi și apoi la librărie să ia cărți, nu vor obține ca rezultat automat performanțe școlare mai bune ale copiilor lor.
Legătura dintre existența rafturilor de cărți și aceste performanțe nu este de tip cauză-efect, este simptomatică. Astfel, doar părinții (din orice țară, indiferent de alte variabile sociale – etnie, școală privată sau de stat, statut de imigrant, nivel de studii etc.) care cumpără cărți pentru a le citi, care iau cărți pentru copiii lor și care îi încurajează pe aceștia să citească și, deci, au în casă mai multe dulapuri pentru cărți, au copii cu performanțe școlare ridicate.
Puteți citi gratuit studiul la acest link – ftp.iza.org.
One comment
Comments are closed.