Share Button

Ceva nu merge în viața ta, căci de un timp ai un sentiment acut de însingurare. Cauți ceva, cauți pe cineva, te cauți pe tine, ești confuz. Simți nevoia să te izolezi, sperând că-ți vei clarifica gândurile. Însă, nu pare a fi strategia eficientă. Nimic nu e clar sau cel puțin așa ți se pare ție. Ai vrea să scapi de această stare, să nu te mai simți singur și neînțeles, dar nu știi cum să faci asta. N-ai energia și motivația necesară să cauți soluții de ieșire din impasul în care te afli. Știi bine, însă, că singurătatea e bună doar pentru un timp.

Simptomele” însigurării

  • Te simți vlăguit, fără energie să faci ce-ți place.
  • Ai vrea să faci ceva, tot ticluiești planuri, dar nu te apuci deloc de ele.
  • Începi multe activități, dar nu le finalizezi.
  • Ai o dorință acută să comunici cu ceilalți, dar parcă îți lipsesc cuvintele.
  • Gândurile tale sunt adesea confuze, nu știi ce îți dorești.
  • Deși ți-ar plăcea compania prietenilor, nu faci nimic ca să vă-ntâlniți.
  • Ai vrea să comunici cu cineva despre ceea ce simți, însă nu faci tu primul pas.
  • Îți spui că e bine uneori să te izolezi pentru a fi cu tine însuți, dar nu-ți pui problema că asta durează cam de mult timp.
  • Simți că cei din jur nu înțeleg ce se întâmplă cu tine.
  • Parcă un păpușar face zapping cu gândurile și sentimentele tale, nu reușești să decizi ce să faci și cum să scapi de sentimentul de însingurare.

Ghid de lectură pentru însingurați

Motto: „Fiecare om poartă în el de la naștere, puse claie peste grămadă ca niște cărți de joc amestecate, cauzele potențiale ale pierzaniei împreună cu cele ale fericirii sale.” (Ultimul port, Olivier Rolin)

Cărțile nu trebuie să fie pentru tine cele care te fac să uiți că ești singur și, eventual, să te  izoleze și mai mult de lume. Ele pot fi un instrument eficient pentru a te ajuta să-ți găsești calea spre tine însuți, dar și drumul de a „ieși” din sine pentru a te întâlni cu ceilalți. În plus, îți vor da idei bune despre cum să-ți regăsești pofta de viață.

Esențial

Micul prinț, de Antoine de Saint-Exupery

Top 10 Ficțiune

  1. Eleganța ariciului, de Muriel Barbery
  2. Porumbelul, de Patrick Suskind
  3. Marea, de John Banville
  4. Viața lui Pi, de Yann Martel
  5. Wilson Zevzecul, de Mark Twain
  6. Conjurația imbecililor, de John Kennedy Toole
  7. Povestea slujitoarei, de Margaret Atwood
  8. Micuțele doamne, de Louisa May Alcott
  9. Jeg, de Irvine Welsh
  10. Jucătorul, de F.M. Dostoievski

Top 10 Non-ficțiune

  1. Cum să te psihanalizezi singur, de Andree Roberti
  2. Roz tranchilizant și alte influențe neașteptate asupra felului în care gândim, simțim și ne purtăm, de Adam Alter
  3. Cum să te simți mai bine, să te faci mai bine, să rămâi mai bine, de Albert Ellis
  4. Nu mâncați niciodată singuri, de Keith Ferrazzi și Tahk Raz
  5. Arta posibilului, de Rosamund Stone Zander și Benjamin Zander
  6. Dacă m-aș asculta, m-aș înțelege, de Jacques Salome și Sylvie Galland
  7. Omul care voia să fie fericit, de Laurent Gounelle
  8. Manualul stimei de sine, de Glenn R. Schiraldi
  9. Către tine… 13 exerciții de autocunoaștere, dezvoltare personală și well-being, de Sorina Daniela Dumitrache
  10. Oprește-te puțin și privește în jur, de Haemin Sunim

Tehnici de biblioterapie pentru cei care se simt singuri

Tehnicile de biblioterapie te vor ajuta să depășești aceste momente de însingurare și să ai încredere în tine, îți vor reaprinde dorința de a-ți împlini visele și te vor ghida să-ți regăsești drumul către tine însuți.

Profită de orice zi însorită de weekend, indiferent dacă e vară sau iarnă, și du-te la plimbare în parc. Ia-ți ca partener de călătorie o carte. Pune în desagă cele necesare pentru a-ți ține de sete și de foame dacă vei poposi în parc mai multe ore decât ai plănuit inițial. Stai cel puțin două ore în parc. Bucură-te de carte, plimbă-te, admiră peisajul din jurul tău și nu uita să zâmbești celor pe care-i întâlnești.

Sună un prieten pasionat de lectură. Întreabă-l ce citește în acel moment. Cumpără și tu (dacă nu o ai deja) cartea respectivă și, după ce o termini, sună-ți din nou prietenul. Spune-i dacă ți-a plăcut sau nu cartea, ce ți s-a părut interesant în ea sau ce te-a intrigat și întreabă-l părerea lui despre acel volum.

Organizează o seară de lectură pe lună împreună cu doi-trei prieteni. Poate fi la tine acasă sau la unul dintre ei. Alegeți o temă pentru fiecare întâlnire și, ținând cont de ea, fiecare trebuie să citească pentru ceilalți câteva fragmente din cărțile sale preferate. Desigur, nu uitați să așezați în fața canapelei o măsuță cu ceai și prăjiturele.

Scrie de mână în fiecare dimineață două-trei pagini despre tot ce-ți trece prin minte în acele momente – temeri, bucurii, întrebări care te macină și nu le găsești răspuns etc. După ce le scrii, citește-le o singură dată, apoi rupe-le și aruncă-le la gunoi. Nu o să-ți ia mai mult de 20 de minute, iar beneficiile le vei simți după doar câteva zile. Multe lucruri le vei clarifica folosind această metodă și, în timp, procentul bucuriilor îl va depăși pe cel al nemulțumirilor.

Scrie de mână într-un jurnal de dorințe la începutul fiecărei luni 10 lucruri pe care dorești să le realizezi în acea lună. Câteva lucruri mărunte (să citești două cărți, să cumperi o eșarfă, să te întâlnești cu un prieten etc.) și câteva mai îndrăznețe (să organizezi un picnic pentru grupul tău de prieteni, să strângi o anumită sumă de bani pentru a cumpăra în viitor o casă, să faci gimnastică 30 de minute pe zi etc.). La sfârșitul lunii, bifează cu plus ce ai reușit să faci și cu minus ce nu ai realizat. La începutul lunii următoare, preia în lista nouă ceea ce nu ai reușit să faci în luna anterioară și, apoi, adaugă, până la 10, noi lucruri de împlinit.

Trebuie să iei o decizie de mult timp și nu reușești să iei o hotărâre fermă. Încearcă și următoarea metodă care te poate ajuta să o iei pe calea ce te va duce spre luarea deciziei bune pentru tine. Alege orice carte te atrage din biblioteca ta, dintr-o librărie sau dintr-o bibliotecă publică și pune-i o întrebare specifică (nu una generală). Apoi, închide ochii, deschide la întâmplare cartea şi pune degetul undeva pe paginile unde ai nimerit. Deschide ochii şi citește paragraful unde ai pus degetul. Tocmai ai aflat răspunsul la întrebarea ta! Succes în a-l descifra!

Intră o dată pe săptămână într-o librărie. Nu trebuie să o faci cu scopul de a cumpăra cărți. Doar bucură-te de atmosfera de acolo, de momentele în care răsfoiești cărțile și revistele, de lectura câtorva pagini care te-au atras în vreun volum. Savurează aceste clipe de liniște și relaxare care îți vor oferi mai multă energie decât ai fi crezut.

Participă măcar o dată pe lună la un eveniment organizat de o librărie (o sesiune de lectură, o lansare de carte, o întâlnire cu un scriitor etc.).

Ca să te reconectezi cu copilul din tine și pentru a-ți regăsi energia și motivația să mergi mai departe cu ce ți-ai propus să faci, joacă-te un pic. De exemplu, organizează într-o seară la tine acasă o cină la care prietenii/rudele/cunoștințele/vecinii (oricine îți face plăcere să inviți) să vină deghizați în personajul lor preferat dintr-o carte. În plus, fiecare trebuie să-și joace rolul, adică să se comporte la cină precum personajul ales. După o astfel de seară, vei constata cât de mult ți se încarcă bateriile și, cu siguranță, îți vei folosi creativitatea pentru a inventa noi jocuri de acest fel care să te ajute fii optimist și motivat.

Ai vreun nepoțel, verișor sau copil cu vârsta între 3 și 12 ani? Sigur i-ar face plăcere să vă întâlniți să îi citești o poveste din când în când. Fă-i, măcar o dată pe lună, cadou o carte de basme și citește-i atunci când ai timp câte o poveste. Va aprecia mult, cu siguranță. În plus, și tu te vei simți bine și vei constata cât de mult te remontează compania unui copil. Uneori, dacă te simți inspirat, inventează tu o poveste pentru el. Dacă te „blochezi” (uneori, o poți face intenționat!) în vreun moment al poveștii, invită-l pe cel mic să o continue. Vă veți distra de minune!

Hrană pentru suflet, hrană pentru trup

Pe lângă hrana sufletească, avem nevoie și de energie pentru trup. Așa cum spuneam în articolul anterior, Ghid de lectură pentru îndrăgostiți, prietena mea Elena Ceciu publică, în același timp cu mine, un articol tematic pe blogul ei mananc-inteligent.ro. De astăzi, desigur, vei putea citi despre tehnici de psihologia comportamentului alimentar pentru cei care se simt singuri. Scopul tehnicilor este să te ajute să recunoști de ce ai nevoie când te simți singur și cum să faci față mai ușor acestor situații.

În momentele în care te simți singur, nu e nevoie să faci lucruri extraordinare, care ți-ar consuma foarte multă energie, ca să ieși din starea asta. De exemplu, e suficient să alegi o rețetă simplă, dar care ți se pare apetisantă, să pregătești două porții și să-ți inviți la masă un prieten, un vecin sau chiar pe cineva din familie. A lua masa cu cineva aduce un pic de magie în viața ta și te va scoate din starea nu prea plăcută de singurătate. În acest caz, propunerea Elenei este… o salată caldă cu somon și verdețuri. Găsești rețeta și sfaturile Elenei pe blogul ei – mananc-inteligent.ro.

Share Button