Din ce în ce mai mulți neurologi caută să descopere „Harta cerebrală a lecturii”. Fiecare studiu din domeniu adaugă o piesă la puzzle-ul complex al acestei Hărți.
O echipă de cercetători, coordonată de profesorul Adam Zeman, neurolog cognitivist la Școala de Medicină a Universității din Exeter, Marea Britanie, a realizat un studiu despre lectură. Mai exact, a fost preocupată de modul în care creierul procesează poezia în comparație cu proza în timp ce o persoană citește. Textele oferite celor 13 voluntari au fost sonete simple și complexe, un manual de instalare a unei centrale termice, pasaje cu încărcătură emoțională mare din romane și poezii favorite ale participanților la studiu.
Cercetătorii au folosit tehnica RMN (Rezonanță Magnetică Nucleară) pentru a analiza zonele corticale stimulate de materialele scrise. Ei s-au axat, în special, pe descoperirea diferențelor de activare a acestor zone în funcție de ce se citește – proză sau poezie.
Rezultatele arată că reacțiile creierului sunt diferite când citim poezie și proză, activându-se, în funcție de conținutul materialului citit, alte arii corticale.
În cazul poeziei, zonele activate au fost cortexul cingular posterior (asociat cu introspecția, conștientizarea și gândirea) și lobii medio-temporali, cu rol în memoria de lucru și de lungă durată.
Când au citit poeziile favorite, zonele corticale activate au fost cele ce susțin reamintirea și nu cele care sunt specifice lecturii.
În cazul textelor cu o încărcătură emoțională mare, părțile din creier activate au fost cele din partea dreaptă, care reacționează în mod obișnuit la muzică.
Alte detalii puteți citi în articolul „This Is Your Brain. This Is Your Brain On Poetry” pe site-ul redorbit.com.