Un club de lectură poate fi o bună ocazie de împărtășire a pasiunii pentru citit și scris, dar, în același timp, este și un grup de terapie.
Cluburile de lectură pot fi înființate de educatori cu preșcolari, profesori cu elevi, consilieri școlari cu elevi, psihologi (terapeuți, psihiatri) în grupuri de terapie prin lectură, asistenți sociali cu diverse categorii sociale defavorizate, medici cu anumite grupuri de pacienți, părinți cu grupuri de copii, cu alți părinți, adolescenți (14-17 ani) cu prietenii lor și de către orice adult împreună cu prietenii săi.
Pentru copii
Educatorii la grădiniță, profesorii la școală sau părinții într-un grup de prieteni pot organiza cluburi de lectură și scris pentru copii. Trebuie să se aibă în vedere faptul că vârsta copiilor trebuie să fie apropiată. De asemenea, în cazul preșcolarilor, care nu cunosc încă alfabetul, clubul poate pune bazele solide pentru copii pasionați de citit. Căci lectură nu înseamnă numai a citi alfabetul limbii tale, înseamnă capacitatea de a lectura imagini, de a crea povești și personaje, de a asculta basme și de a le repovesti etc. Un proiect al unui club de lectură cu preșcolari ar putea fi, de pildă, ca prichindeii să creeze în grup un basm al lor pe care educatorul să îl scrie și să îl păstreze pentru a-l citi când vor fi mai mari. De la imaginarea personajelor, a situațiilor și a întâmplărilor până la coloborarea lor pentru a fi un text coerent, câștigul pentru dezvoltarea cognitivă, socială și emoțională a copiilor este imens.
Pentru adolescenți și adulți
Cluburi de lectură pot înființa și elevii, mai ales după ce au împlinit 14 ani, și adulții pasionați de lectură și scris la orice vârstă.
Iată câteva sugestii pentru adulții sau adolescenții care își doresc să organizeze astfel de grupuri. Numărul de membri ideal ar fi 10-12. O întâlnire de două ore pe lună ar fi suficientă. Fiecare membru trebuie să fie mediator pe rând. La fiecare ședință, ceilalți fac cadou mediatorului o carte. Fiecare întâlnire are o temă – o carte, un autor, un personaj, stabilită de mediatorul ședinței. Locul de întâlnire poate fi schimbat sau poate fi același mereu. Jurnalul de lectură și de creație literară al grupului este, pe rând, în grija fiecărui mediator.
Pentru programe personalizate de biblioterapie pentru preșcolari, școlari de diverse vârste, pentru copii cu nevoi speciale etc. mă puteți contacta la rubrica „Contact”.
Desi, aparent, greu de realizat, sunt sigur ca sunt multi elevi care iubesc lectura, care iubesc scrisul.