Cercetători de la mai multe universități americane au elaborat un raport (bazat pe mai multe studii) privind viteza lecturii în care se explică nu există tehnici eficiente în lectură care să asigure, în același timp, rapiditatea citirii, o înțelegere bună a textelor și o memorare de lungă durată a informațiilor. Astfel, orice am face, nu putem să asigurăm aceste trei condiții simultan.
Raportul publicat de cercetătorii americani în „Psychological Science in the Public Interest”, o publicație a organizației Association for Psychological Science, și pe care îl puteți citi pe site-ul psi.sagepub.com, arată faptul că nu există scurtături magice care să asigure o citire rapidă împreună cu o înțelegere adecvată a ceea ce citim.
Unul dintre coordonatorii studiului, Elizabeth Schotter, spune că „dovezile științifice disponibile arată că există un compromis în cazul vitezei și preciziei – cu cât cititorii petrec mai puțin timp cu materialul, cu atât scade capacitatea de a-l înțelege”.
Cititul este un dans complex între factori vizuali și procese mintale, iar studiile arată că singura metodă eficientă de a ajunge să citești repede este să citești constant și mult (se ajunge la o viteză medie de 200-400 de cuvinte pe minut).
Una dintre metodele predate la cursurile de citire rapidă este cea care ține cont de o particularitate oculară. Ochiul este orb când se mișcă. El vede atunci când se fixează pe un punct. De aceea, citim în salturi vizuale de două sau trei cuvinte și se poate întâmpla în timpul citirii ca ochiul să se fixeze pe puncte anterioare din text, uneori chiar de mai multe ori, ceea ce înseamnă că citim de două-trei ori anumite cuvinte, poate chiar rânduri. Cursurile vizează corectarea acestor fixații și regresii pe text datorate specificului funcționării ochilor umani. Tehnica cea mai folosită în acest sens este de a urmări cu mâna sau cu un dispozitiv special rândurile, ca un cursor, un pic mai repede decât se mișcă ochii. Ochii vor urma degetele sau dispozitivul și, în timp, viteza de lectură crește. Însă, studiile au arătat că timpul „furat” de fixarea ochilor este de doar 10% din timpul total al lecturii și eliminarea posibilității de a reveni și de a reciti anumite cuvinte sau fraze dăunează capacității de a înțelege textele.
Astfel, se pare că adevăratul obstacol nu e modul cum funcționează ochii, ci mai degrabă abilitatea noastră de a recunoaște cuvinte și de a procesa cum se combină ele pentru a alcătui propoziții cu sens.
Studiile arată că cititorii cu adevărat eficienți își adaptează viteza citirii în funcție de factori precum – specificul materialului, scopul lecturii, timpul pe care îl au la dispoziție etc. Iar cea mai bună metodă de a ajunge să citești rapid este aceea de a exersa permanent citirea cu scopul de a înțelege. Expunerea la diferite genuri de scrieri asigură un vocabular bogat și o experiență „contextuală” care ne ajută să anticipăm următoarele cuvinte din texte și să deducem sensul cuvintelor pe care nu le recunoaștem imediat.
Astfel, cele patru metode eficiente pentru a ajunge un cititor care lecturează rapid și bine ce reies din raportul publicat sunt: să citești mult, des, cât mai divers și cu scopul programat de a înțelege.