7 motive pentru a le citi cu voce tare copiilor și adolescenților

Share Button

De ce să le citim copiilor cărți chiar și după ce au învățat să citească? Pe lângă alte beneficii, lectura poate constitui un pod de legătură în comunicarea dintre părinți și copiii lor, indiferent de vârsta acestora. Chiar și în adolescență, nu trebuie să renunțați să le citiți cărți. Lectura mediază relația dintre părinți și copii și mijlocește dialogurile despre problemele și preocupările ambelor părți. Dar situația nu trebuie să fie unilaterală, adică doar părinții să le citească cărți copiilor, ci și invers, copiii le pot citi părinților.

parent01

Abilitatea de a asculta limbajul este prima care se dezvoltă la copii. După ce ascultă, copiii folosesc ei înșiși în pronunție cuvintele și ajung să le înțeleagă pe deplin sensul utilizându-le în limbajul oral. De-abia apoi putem vorbi de abilitatea de a citi și de a scrie. Ținând cont de acest progres în dezvoltarea neurointelectuală legată de limbaj îi vom ajuta pe copii să devină buni cititori. Așadar, începutul lecturii începe cu introducerea copiilor în lumea cărților de către părinți și educatori încă de la vârsta preșcolară prin cititul cu voce tare.

Știați că predictorul cel mai eficient, fapt dovedit de toate cercetările în psihopedagogie, pentru performanța școlară este nivelul vocabularului și atât? Nu contează dacă copilul știe literele, dacă știe să citească sau să scrie ori să socotească… ceea ce contează este să știe cât mai multe cuvinte și să le folosească corect. Jim Trelease, autorul cărții „The Read-Aloud Handbook”, vorbește, în videoul de mai jos, despre mai multe studii legate de limbaj, lectură și performanță școlară și despre cât de important este să le citim copiilor cu voce tare încă de când sunt în uterul mamei lor.

Cum devenim cititori mai buni? Citind mai mult. Totul începe prin a fi cei mai buni ascultători, când se pun bazele vocabularului, pronunției și înțelegerii. Un alt secret în a crește buni cititori este acela de a nu le „impune” ce să le citim și ce să citească. Fiecare carte are cititorii ei, iar dacă o carte nu le place copiilor nu trebuie să fie obligați să o citească (sau să o asculte în timp ce le este citită). Este un fapt de care, de pildă, mulți pedagogi nu țin cont în procesul de educație. A fi motivat să înveți e mai important decât a învăța și ignorarea acestui fapt duce doar la situația în care elevii sunt tratați ca un calculator care memorează, fără emoții, fără motivații, fără sentimente, fără interese personale. Dar după cum bine știm elevii nu sunt calculatoare, creierul e mai complex decât un simplu mediu de stocare, iar motivațiile, interesele, sentimentele pot susține o capacitate de învățare și reținere pentru perioade lungi de timp. Totul e să ținem cont de specificul psihicului uman și al bazelor sale neurologice.

Dar de ce e important ca adulții, fie ei părinți, fie pedagogi, să continue să le citească copiilor cu voce tare și după ce aceștia pot face asta singuri?

7 motive pentru ca adulții să le citească cu voce tare copiilor și adolescenților

Motivele „se ascund” în beneficiile lecturii cu voce tare pentru copii și adolescenți. Iată care sunt principalele beneficii:

  1. Alegerea cărților

Alegerea cărților este un moment al deciziei, când puteți afla ce gen de cărți le place copiilor, ce teme îi preocupă, cu ce personaje empatizează, ce gen de literatură sau poezie preferă etc. Este un moment de exersare a procesului decizional pentru copii, indiferent de vârsta lor, fapt ce îi va ajuta să ia decizii și în alte arii ale vieții lor.

  1. Organizarea

Stabiliți împreună, în funcție de programul de la școală, la serviciu și în familie, când veți citi. Ideal ar fi să se întâmple de minimum trei ori pe săptămână, minimum 30 de minute. Și, desigur, trebuie acordate măcar 10 minute discuțiilor. Însă, este în regulă să vă întrerupeți oricând în timpul lecturii pentru a vorbi despre un termen necunoscut, despre vreo nelămurire sau pentru a pune sau răspunde la întrebări. Asigurați-vă în acest timp că nu veți fi distrași de telefoane, de televizor sau alte surse. Faceți în așa fel încât să fie o perioadă „izolată” de alte distrageri.

  1. Abilitatea de a asculta

Abilitatea de a asculta nu trebuie exersată doar în copilăria mică. Abilitatea de a asculta trebuie exersată tot timpul. Empatia, asertivitatea, relațiile de prietenie etc. depind de existența ei. Și… cu cât suntem mai buni ascultători, cu atât suntem mai buni cititori.

  1. Confruntarea de idei

Discuțiile pe marginea temelor abordate în cărți vă pot da idei noi, vă pot ajuta să înțelegeți mai ușor viziunea celuilalt despre un subiect anume, vă pot oferi momente de dialog benefic cu copiii etc. Discutând, veți găsi interese comune, gânduri ce vă preocupă deopotrivă, întrebări pe care vi le puneți separat și care altfel nu le-ați fi aflat.

Lectura cu voce tare oferă ocazia de a povesti despre propriile experiențe, asemănătoare sau diferite cu ale personajelor din cărți. Și, mai important, împărtășirea acestor experiențe în cadrul mijlocit de lectură va asigura o relație de încredere și suport între părinți/pedagogi și copii.

Cărțile oferă „mediul” necesar pentru a aborda subiecte sensibile sau complexe pe care nu găsiți oricând ocazia să le discutați cu copiii sau adolescenții, teme precum războiul, rasismul, sexualitatea, discriminarea, drogurile, dependența de alcool sau altele precum mândria, lăcomia etc.

  1. Întărirea relațiilor

Lectura vă aduce împreună și întărește relațiile în familie sau la școală. Oferă cadrul unui timp de calitate petrecut împreună. Oferă conținut ca bază pentru conținutul discuțiilor și în afara momentelor de lectură.

  1. Dezvoltarea limbajului, gândirii, imaginației și creativității

Dezvoltarea limbajului, gândirii, imaginației și creativității are loc în procesul învățării din timpul lecturii. Căci nu învățăm doar cuvinte pentru a ne îmbogăți vocabularul când citim, ci toți cei implicați în procesul lecturii pot învăța despre istoria unui popor, despre obiceiurile unei regiuni, despre istoria unui obiect sau resorturile fizice și psihologice ale unui comportament etc.

  1. Exersarea capacității de a sintetiza

Abilitatea de a concentra esențialul în câteva propoziții ideile dintr-o carte poate fi exersată prin ținerea unui jurnal al lecturilor comune. Abilitatea de a sintetiza este una dintre cele mai greu de dobândit și exersarea ei de la vârste mici le oferă copiilor atât încredere în ei înșiși, cât și strategiile necesare pentru a învăța mai repede și mai eficient la școală.

Jurnalul lecturilor comune este un instrument cu două roluri – unul, tehnic, de înregistrare a cărților citite și, altul, de conținut, de notare a ideilor importante reținute după lecturarea și discutarea cărții respective. Toți cei care au participat la lectură trebuie să scrie câteva idei în dreptul cărții citite, iar cei care încă nu știu să scrie să dicteze ideile pentru a fi notate.

Share Button