Conform unui studiu efectuat de curând și publicat pe site-ul JAMA Pediatrics, jucăriile electronice (care produc lumină, cuvinte, cântece) sunt asociate cu o scădere a capacității copiilor de a învăța limbajul comparativ cu jucăriile clasice (puzzle, cuburi) și comparativ cu jocurile care implică folosirea cărților.
Experimentul, coordonat de Anna V. Sosa, de la Universitatea Northern Arizona, Flagstaff, SUA, a presupus testarea a 26 de perechi de copii-părinți, copiii având între 10 și 16 luni. Joaca nu a fost afectată de prezența cercetătorilor, deoarece a fost înregistată audio-video în locuințele participanților la studiu. Aceștia au primit trei seturi de jucării:
- electronice (laptop, telefon)
- jucării tradiționale (puzzle, cuburi cu imagini)
- cărți cu ferme de animale, forme și culori
Când s-au jucat cu primul set, cu jucăriile electronice, adulții au folosit doar câteva cuvinte, nu au existat conversații în care să se ofere feedback, iar copiii au scos puține sunete (ori au spus puține cuvinte). În cazul jucăriilor tradiționale, numărul de cuvinte folosit a crescut și calitatea discuției a fost mai bună, însă creșterea acestora s-a văzut cu adevărat în momentul când părinții și copiii s-au jucat cu cărțile.
De ce contează această interacțiune verbală dintre părinte și copil? Doar pentru dezvoltarea limbajului? Nu. Această interacțiune are o importanță majoră tocmai pentru că nu are ca rezultat numai învățarea de cuvinte. Acum se pun bazele disponibilității psihice de a învăța vorbirea, cititul și scrisul. E ca și când am turna fundația unei case. Ea nu se va vedea niciodată, dar dacă ea nu e corect făcută, casa va avea de suferit. Apoi, copiii învață jocul de rol, oferă și primesc feedback atât verbal, cât și non-verbal, își dezvoltă empatia, capacitatea de a sesiza stările sufletești ale interlocutorului. De asemenea, în acest timp părinții află informații despre nivelul de dezvoltare al propriului copil, îi pot testa capacitatea de a reacționa, abilitățile sociale.
Studiul confirmă ceea ce și alte cercetări au arătat până acum – cel mai mare impact asupra învățarii limbajului îl au interacțiunile cu alți oameni, e metoda cea mai eficientă de a-l stimula pe copil să vorbească, să aibă un vocabular bogat (indicator pentru bune performanțe școlare) și să învețe ulterior să citească și să scrie.
Ceea ce aduce nou studiul, rămânând să se aprofundeze subiectul prin alte cercetări de amploare, este evidențierea capacității extrem de reduse a jucăriilor electronice de a-l ajuta pe copil să învețe limbajul și sublinierea faptului că nici jucăriile tradiționale nu ajută la fel de mult la dezvoltarea limbajului ca jocurile care implică relaționarea cu cărți.
Puteți citi detalii despre acest studiu în articolul „Electronic Baby Toys Associated with Decrease in Quality and Quantity of Language in Infants” de pe site-ul neurosciencenews.com.