Share Button

Toată lumea te invidiază pentru că porți tot timpul ochelarii cu lentile roz. Desigur, asta mai mereu când ieși în lume. Puțini știu că ai și tu griji, probleme, gânduri negative, anxietăți. Le înlături repede, reușești să le combați cu idei optimiste și cu speranța că va răsări soarele, iar noaptea se va disipa. Așa e, mereu răsare soarele, putem găsi o parte pozitivă în tot ce ni se întâmplă și putem trăi mereu încrezători în resursele noastre interioare de a face față oricărei dificultăți. Dar oare unde îngropi temerile ce te bântuie uneori? Unde se ascunde anxietatea care te năpădește când nu te aștepți deloc? Ești plin de energie și le dai din ea și celor din jur, dar te simți uneori neîmplinit, neînțeles și poate chiar simți că nu știi cu adevărat cine ești. O parte din tine e bine mascată de gândirea pozitivă.

Simptomele optimistului

  1. Vede mereu jumătatea plină a paharului.
  2. Poartă ochelarii roz chiar și în situația în care toți ceilalți nu reușesc să și-i pună.
  3. Nu se lasă pradă gândurilor negre, preferă să spere că totul va fi bine.
  4. Alege mereu să lupte împotriva curentului.
  5. Are o energie pozitivă molipsitoare.
  6. Nu-și acceptă partea „întunecată” a sinelui. Îi e greu să-și confrunte fricile și anxietățile.
  7. Preferă să îngroape adânc și să ascundă față de sine și față de ceilalți gândurile negative.
  8. E cel care oferă speranță tuturor când lucrurile par să se îndrepte inevitabil înspre o direcție negativă.
  9. Se simte uneori neînțeles și neîmplinit. Nu știe să gestioneze momentele în care e supărat, furios sau nervos.
  10. Are nevoie de un anturaj social pentru a-și păstra starea de bine. În izolare, riscă să se confrunte cu partea sa întunecată.

Ghid de lectură pentru optimiști

Motto: „Nu este important ce anume suporți, ci în ce fel.” (Seneca, Dialoguri)

Desigur, optimismul are o mulțime de beneficii. Însă, aici mă refer în special la optimismul excesiv care nu mai percepe potrivit realitatea și care eventual o neagă, deci ajunge să fie un optimism ireal. Când se întâmplă asta, el devine periculos atât pentru sine, cât și pentru ceilalți. Cărțile ne pot ajuta să găsim echilibrul dintre optimism și pesimism, să privim întreg paharul, să vedem jumătatea plină, dar și jumătatea goală și să ne propunem nu să consumăm partea plină, ci să umplem partea goală.

Esențial

Optimismul inteligent, de Alain Braconnier

Top 10 ficțiune

  1. Broaște, de Mo Yan
  2. Hibiscus purpuriu, de Chimamanda Ngozi Adichie
  3. Profeții din Fiordul Veșniciei, de Kim Leine
  4. Extinderea domeniului luptei, de Michel Houellebecq
  5. Tânără în comă, de Douglas Coupland
  6. Alte glasuri, alte încăperi, de Truman Capote
  7. Viața și vremurile lui Michael K, de J.M. Coetzee
  8. Satantango, de Laszlo Krasznahorkai
  9. Păienjenel, de Patrick McGrath
  10. Veranda cu frangipani, de Mia Couto

Top 10 non-ficțiune

  1. Nu e sfârșitul lumii. Dezvoltarea rezilienței și optimismului în vremurile schimbării, de Joan Borysenko
  2. Forța minții. Cum să rămâi tânăr și să te bucuri de viață, de Olivier de la Ladoucette
  3. Antidotul. FERICIRE pentru oamenii care nu suportă gândirea pozitivă, de Oliver Burkeman
  4. Flux. Psihologia fericirii, de Mihaly Csikszentmihalyi
  5. Stările sufletești. Învățarea seninătății, de Christophe Andre
  6. Cum să ne exprimam emoțiile și sentimentele, Christophe Andre și Francois Lelord
  7. Sunt aici acum. Exerciții creative de autocunoaștere, de Alexandra Frey și Autumn Totton
  8. Asertivitatea. Cum să rămâi ferm indiferent de situație, de Conrad & Suzanne Potts
  9. Mă eliberez, de Frederic Fanget
  10. Nudge. Cartea ghionturilor pentru decizii mai bune legate de sănătate, bogație și fericire, de Richard H. Thaler si Cass R. Sunstein

Tehnici de biblioterapie pentru optimiști

Un club de lectură e ideal pentru optimiști. Acolo au ocazia de a întâlni oameni diferiți și de a înțelege diverse perspective asupra lecturilor și a vieții.

De asemenea, ei ar putea participa la cluburile de lectură pentru copii. Ar fi lectori și ghizi foarte buni pentru copii, căci sunt energici și plini de viață. Copiii le-ar oferi însă și lor câteva lecții de viață extrase, sau nu, din cărțile citite.

Orice călătorie îi vine mănușă unui optimist. Dar mereu alături de cei dragi fie ei prieteni, fie rude. Și o călătorie în care te însoțește o carte cu teme de interes comun devine și mai palpitantă.

Cărțile pot fi mereu o cale de a comunica cu cei care ne sunt aproape și de a găsi teme comune interesante. De aceea, ar fi ideal să știi mereu ce citesc prietenii tăi.

Fă o hartă „geografică” a destinațiilor tale de lectură. Poate chiar organizezi mici excursii sau concedii mai lungi într-un loc pe care l-ai îndrăgit pentru că ți-a plăcut o carte.

Citește atent. Ia notițe și folosește ce înveți din cărți. Pune mesaje din cărți pe telefon, pe post-it-uri la birou, pe frigider. Așa te vei conecta mereu cu ceea ce contează pentru tine.

Organizează-ți un colț de lectură pe sufletul tău. Cumpără tot ce e nevoie pentru a te simți confortabil acolo – de la fotoliu, pernițe, covorașe până la rafturi, cărți, agende etc.

Nu evita să citești cărți care te-ar putea întrista, sau supăra, sau enerva. E important să știi să gestionezi și astfel de emoții. Iar cărțile care te  învață astfel de lucruri sunt uneori pline de mesaje să le zicem „întunecate”, dar cât se poate de realiste și care te vor ajuta să te confrunți mai bine cu gândurile negative atunci când ele apar.

Răsfoiește în librării și cărți pe care în mod normal le-ai trece cu vederea. Fă asta chiar și doar pentru faptul că e păcat ca o carte să rămână nedeschisă. Desigur, acesta e doar un motiv superficial. Adevăratul motiv este acela de a ieși din zona de confort. S-ar putea chiar să ai surprize plăcute.

Participă la acțiuni de voluntariat (de donare de cărți, de lectură publică, de workshopuri de lectură etc.) care vizează implicarea unor categorii defavorizate de oameni în procesul lecturii și implică-te în rezolvarea problemelor celor în nevoie. Îi vei ajuta, dar nici nu bănuiești câte beneficii vei avea chiar tu.

Hrană pentru suflet, hrană pentru trup

Tehnicile de psihologia comportamentului alimentar pentru optimiști au ca scop să te ajute, pe de o parte, să conștientizezi că ești optimist și atunci când vine vorba de hrănire, diete, nutriție. Pe de altă parte, îți vor aduce o mică doză de realism, cât sucul de la o lămâie verde într-o carafă cu limonadă de mentă. Asta, ca să te îndemne să evaluezi mai bine situațiile înainte de a lua o hotărâre și ca să te determine să treci mai repede la acțiune, nu să stai să aștepți viitorul acela minunat. Le găsești pe blogul mananc-inteligent.ro.

Viitorul nu este nici bun, nici rău. Este așa cum îl construiești tu. Este suma tuturor alegerilor pe care le faci pas cu pas, zi de zi. O mică doză de realism te poate ajuta să evaluezi cu mai mare atenție situațiile pe care le trăiești și să fii pregătit chiar și pentru eșec. Asta, pentru că a eșua este doar o lecție, menită să ne învețe mai multe despre noi, despre lume, despre viață. Și într-o situație previzionată că va fi un mare eșec, optimismul nu ne poate ajuta deloc.

„Când suntem capabili să găsim fericirea în activitățile de bază ale vieții noastre – a respira, a ne plimba, a mânca, a bea, a ne întinde ca să dormim – descoperim un secret străvechi, secretul despre cum să devenim cu adevărat fericiți și în largul nostru în viață.” (Mindful Eating, Jan Chozen Bays)

Elena îți recomandă să prepari un milkshake cu lapte de cocos, ananas și banană. Găsești reteța pe blogul ei – mananc-inteligent.ro.

 

Share Button